Претражи овај блог

четвртак, 10. новембар 2011.

Ekskurzija u Amsterdam i poseta kompaniji Fokker

Kao student IV. godine Saobraćajnog fakulteta, smer za vazdušni saobraćaj, išao sam na stručnu ekskurziju koju je fakultet organizovao 1977. godine.
Plan je obuhvatao boravak u Amsterdamu sa planiranom posetom aerodromu Schiphool (Šiphol) i fabrici Fokker a zatim posetu Parizu gde smo obišli tada najmoderniji aerodrom na svetu, "Šarl de Gol" (Charles de Gaulle) i muzej avijacije na aerodromu Le Burže (Le Bourget) kao i turističke znamenitosti Pariza, pre svega Ajfelovu kulu i Luvr.
Na Šiphol smo sleteli 9. maja 1977. i smestili se u jedan omladinski hostel. Prvi put sam boravio u jednom takvom hostelu i mnogo mi se dopalo.
Smeštaj je bio vrlo jednostavan ali, naravno, vrlo čist i uredan. Hrana vrlo dobra a spavali smo u četvorokrevetnim sobama.
U Amsterdamu, što se stručne strane tiče, najveći doživljaj bio je poseta kompaniji Fokker, čuvenom proizvođaču aviona. Sledi kratka priča o Fokeru i njegovim letilicama.

O Antoni Fokeru

Osnivač kompanije je Antoni Foker (Anthony Fokker), inače Holanđanin, rođen 1890.g., čovek koji se proslavio praveći izvanredne lovce za nemačku avijaciju u I. Svetskom ratu.
Zaljubljenik u letenje, on je već 1910.g. konstruisao svoj prvi avion Spin 1 ("Pauk 1").

Antoni u svojoj prvoj letilici. Fotografija iz lične zbirke.

Jedan od prvih letova Antonijevog "Pauka". Fotografija je iz lične zbirke.

Detaljan crtež  Spina objavljen 1912.g. u nemačkom časopisu "Flugsport".
Pošto nije imao dobre uslove za razvoj, Antoni se preselio u Nemačku i osnovao kompaniju u Šverinu.
Prodavši nekoliko svojih "Paukova" nemačkoj vojsci došao je do početnog kapitala i tako je posao krenuo.
Više o njemu naći ćete na stranici Wikipedije http://en.wikipedia.org/wiki/Fokker.
Ipak, proslavio se gradeći borbene avione, pre svega lovce, za nemačku vojsku tokom Velikog rata (I Svetskog rata).

Antoni Foker kao direktor kompanije koju je osnovao u Nemačkoj.
Poštanska karta koju je izdala čuvena firma Sanke, br.611.

Njegovi najčuveniji lovci iz tog perioda su, svakako, Fokker Eindecker ("Jednokrilac"), modeli E.I i E.III, Fokker Dreidecker ("Trokrilac") modeli Dr.I i F.I, kao i, po mnogima najbolji lovac Velikog rata, Fokker D.VII (dvokrilac).

Fokker E.I i E.III Eindekker ("Jednokrilac")

U prvim ratnim upotrebama aviona ovi su bili nenaoružani i služili su uglavnom za izviđanje ili dostavu hitne pošte, naređenja i slično.
Sledeći korak bio je taj da je posada nosila sa sobom lično naoružanje, pištolje ili karabine.
Na dvosedima počinje primena pokretnih mitraljeza koji se montira na nosaču kod izviđača koji je sedeo, obično, iza pilota i sa svog mesta mogao da puca na neprijatelja.
A onda su malu revoluciju uneli Morane Saulnier tip L i Fokker E.I. Oba aviona su bila lovački jednosedi sa po jednim mitraljezom postavljenim na nosnom kapotažu, ispred pilota a mitraljez je tukao kroz obrtno polje elise. Francuski avion je imao sa zadnje strane elise odbojnike kako pilot-lovac ne bi sopstvenim mecima uništio elisu i tako oborio sam sebe. Prvi takav lovac proslavio je pilota Rolana Garosa (ne, on nije bio teniser!).
Kada se Garosov avion, Morane Saulnier L, srušio na teritoriju koju su držali Nemci, Foker je došao do ideje da u svoj lovački avion ugradio sinhronizujući mehanizam
(vidi vezu: http://en.wikipedia.org/wiki/Interrupter_gear#Fokker.27s_synchronizer) tako da je mitraljez pucao samo u vremenu kada ispred njega nije bilo kraka elise, što je bilo tehnološki veoma napredno. Tako je Fokerov  jednokrilac  E.I postao prvi borbeni avion sa sinhronizovanim naoružanjem a E.I i E.III, tokom 1915.g., uglavnom zahvaljujući tome, postali strah i trepet na zapadnom frontu.

Fokker Eindekker i njegov konstruktor.

Crteži objavljeni u francuskom časopisu Aerophile, u broju za 1-15. avgust 1917.
Gornji crtež pokazuje princip rada amortizera stajnog trapa. Jednostavno, zar ne?

Projekcije aviona E.III.
Fokker E.III fabrički broj 419/15.
 Na ovim avionima proslavili su se prvi nemački asovi, Maks Imelman (Max Immelmann) po kome je ova letačka akrobacija dobila ime (vidi http://en.wikipedia.org/wiki/Aerobatic_maneuver), i Osvald Belke (Oswald Boelcke).
Osvald Belke i Maks Imelman.
Maks Imelman ispred svog Fokera.
Poštanska karta, izdavač Sanke, broj 347.
Za Nemačku je bila velika tragedija kada je, 19. juna 1916.g. Maks Imelman poginuo u vazdušnoj borbi.

Poštanska karta izdata posle njegove pogibije, u slavu čuvenog pilota.
A ovako je izgledalo na "aerodromima" u blizini fronta. Na fotografiji se vide mehaničari koji pripremaju avione tipa E.III za borbu.



Fokker D.VII

Po mnogim mišljenjima, uključujući i saveznička, D.VII je bio najbolji lovac Velikog rata. Imao je sve dobro ukomponovano, brzinu, naoružanje, pokretljivost, pouzdanost, izdržljivost a bio je relativno jednostavan za proizvodnju. Bio je i dosta otporan na protivničku vatru pa ga nije bilo baš lako oboriti ga.

Crteži objavljeni u francuskom časopisu Aerophile, u broju za 1-15. septembar 1918.

Konstrukcija je rađena od varenih čeličnih cevi, umesto uobičajene drvene konstrukcije što je pojednostavljivalo proizvodnju (vidi dalje ispod sliku kako je izgledala konstrukcija trupa holandske posleratne verzije).
Pojavio se na nebu krajem 1917.g., dakle samo 14 godina od prvog leta braće Rajt, pa nije čudo što je pilotska kabina bila još uvek veoma jednostavna, sa malo instrumenata. Evo kako je to izgledalo gledano sa mesta pilota.
Instrument tabla i komande.
Ovaj odlični lovac odmah je ušao u masovnu proizvodnju u nekoliko fabrika.
Mnogi nemački asovi leteli su na njemu, pored ostalih i Rudolf Berthold (Rudolph Berthold) i Karl Degelov (Carl Degelow). Ispod možete videti kako je kompanija Roden uradila replike njihovih letilica u razmeri 1:72.

Rodenov model br.025. Foker D.VII Rudolfa Bertholda.

Rodenov model br.033. Foker D.VII Karla Degelova.
Na ovom tipu aviona leteo je i Herman Gering, kasniji maršal avijacije i jedan od najbližih Hitlerovih saradnika, pogubljen inače posle Nirnberškog procesa 1945.g.

Poručnik Gering u svom Fokeru D.VII.
Poštanska karta, izdavač Sanke, br.535.
Rodenov model br.031. Foker D.VII Hermana Geringa, fabrički broj  F5125/18.

Nadporučnik Gering i njegov avion fabrički broj F5125/18.
I njegov prethodnik na mestu glavnokomandujućeg Hitlerove Luftvafe (Luftwaffe), Ernst Udet, leteo je na ovom tipu aviona. Njegova letelica izgledala je ovako:

Fokker D.VII Ernsta Udeta, autor crteža R.N.Pirson (copyright R.N.Pearson).

R.N.PiFokker D.VII Ernsta Udeta, autor crteža Serž Desmet (copyright Serge Desmet).
Udet je u Velikom ratu postao nemački as sa najviše pobeda, ukupno 62, koji je preživeo rat. Više pobeda od njega imao je samo Manfred fon Rihthofen, čuveni "Crveni baron" (o baronu malo kasnije).

Krajem rata nemački avioni bili su bojeni veoma živopisno. Svi asovi a i drugi bolji piloti označavali su svoje letelice specifičnim bojama i oznakama. Krila i repovi ovih aviona često su bili presvlačeni platnom u kamuflažnim bojama tzv. "Lozenge" (što bukvalno znači pastila). Platno je bilo bojeno nepravilnim šestougaonicima u kombinacijama 3, 4 ili 5 boja. Kako je to platno izgledalo pogledajte na sledeće dve slike.

Primerak dve četvorobojne kombinacije "Lozenge" kamuflaže.

Uvećani šablon jedne od četvorobojnih kombinacija boja platna.
Evo i primera ličnog bojenja i označavanja letelica. Vrlo živopisno, zar ne?



Na gornje tri slike prikazani su avioni sledećih pilota:
1. Poručnik M.Nader (Lt. M.Nather) komandanta JaSta 62, njegov avion napravljen je u fabrici O.A.W. (Austrija).
2. Nadporučnik Ernst Udet  (Ernst Udet) komandant JaSta 4, kasna verzija D.VIIF pravljena u fabrici Foker.
3. Poručnik J.Miler (Lt. J.Mueller) JaSta 23b, letelica proizvedena u fabrici Albatros.
4. Poručnik H.Miler (Lt. H.Nueller) JaSta 18, letelica proizvedena u fabrici Albatros.


Na gornje tri slike prikazani su avioni sledećih pilota:
1. Poručnik V. Lojš (Lt. W.Leusch) komandanta JaSta 19, njegov avion napravljen je u fabrici O.A.W. (Austrija).
2. Nepoznati pilot iz JaSta 16b, rana verzija pravljena u fabrici Foker.
3. Poručnik Franc Bihner (Lt. Franz Buechner) JaSta 13.
4. Najverovatnije poručnik E. Koh (Lt. E.Koch) JaSta 32b.


Na gornje tri slike prikazani su avioni sledećih pilota:
1. Poručnik F. Fridriks (Lt. F.Friedrichs) JaSta 10, njegov avion napravljen je u fabrici Foker.
2. Nepoznati pilot iz JaSta 30, letelica proizvedena u fabrici Albatros.
3. Poručnik V.Fogt (Lt. W.Vogt) JaSta 30, letelica proizvedena u fabrici O.A.W. (Austrija).
4. Poručnik F. Volbraht (Lt. F.Wollbracht) JaSta 5, letelica proizvedena u fabrici Albatros.
 JaSta je, inače, skraćenica od JagdStaffel što znači Lovačka eskadrila a crteži i podaci su delo kompanije Lifelike Decals koja proizvodi oznake za maketare.
Fokker D.VII je proizvođen i u mađarskoj fabrici M.A.W. pa je kratkotrajna sovjetska republika Mađarska imala u svom sastavu i ove lovce. Neki primerci su se našli i u posleratnim borbama na istočnom frontu i raznim ustancima za oslobođenje od raspadajuće Austro-Ugarske imperije.
Foker D.VII proizveden u fabrici M.A.G. (Mađarska), prerađen u školski dvosed a dodati su mu rezervoari za gorivo na krilima (arhiva Laszlo Javor).

Foker D.VII proizveden u fabrici M.A.G. (Mađarska) fabrički broj nepoznat, pripadao je Osmoj Crvenoj avioeskadrili Mađarske.


Foker D.VII sklopljen u fabrici M.A.G. (Mađarska) od zaplenjenog trupa verovatno proizvedenog u Nemačkom Fokeru i delova kasnije isporučenih, fabrički broj 38.67. Pripadao je Osmoj Crvenoj avioeskadrili. Kasnije je bio zaplenjen za vreme borbi u Slovačkoj 1. jula 1918.g. kada je pilot Ištvan Feješ (Istvan Fejes) prinudno sleteo na češko-slovačku teritoriju.
Imao je "lozenge" četvorobojnu kamuflažu i na trupu.

Foker D.VII fabrički broj 38.67 kada mu je dodat beli broj 16, za vreme održavanja aero-mitinga u Pragu, septembra 1921.g.
Letelica je korišćena u avio-školama u Pragu i Čebu (Cheb) a otpisan je iz sastava 1925.g.
Na ovom crtežu "lozenge" kamuflaža izgleda malo drugačije.

Po završetku svetskog rata Fokeru je dozvoljeno da se vrati u rodnu zemlju, Holandiju gde je nastavio proizvodnju ali samo za potrebe holandskog vazduhoplovstva. Svi preostali primerci lovca D.VII su ili uništeni ili predati savezničkim vazduhoplovstvima na korišćenje.
U Holandiji Fokerova fabrika proizvela je izvestan broj ovih lovaca za potrebe ratnog vazduhoplovstva ove zemlje ali sa motorima Sidli "Puma" (Siddeley Puma). Ovi motori su preostali kao višak ratne proizvodnje u Engleskoj.
Na crtežu ispod vidi se konstrukcija trupa od čeličnih cevi, karakteristična za D.VII, prilagođena novom motoru.

Kako su izgledali lovci D.VII u naoružanju holandskog RV možete videti na sledećim crtežima.


Na slici su prikazani:
1.-2.  Foker D.VIIF, broj 258 koji je bio stacioniran u vazduhoplovnoj bazi Sesterberg ( AFB Soesterberg).1920.g.
3. Foker D.VIIF, broj 265 koji je bio stacioniran u vazduhoplovnoj bazi Sesterberg ( AFB Soesterberg).1920.g.
4. Foker D.VIIF sa motorom BMW od 180KS, broj 263.

Na slici su prikazani:
1. Foker D.VIIF fabrički broj 34.75 Mornaričke lovačke jedinice (Marine Jacht Afdeling) stacioniran u pomorskoj bazi De Kuij (De Kooij) 1919.g.
2. Foker D.VIIF, trupna oznaka D-32, Mornaričke lovačke jedinice (Marine Jacht Afdeling) stacioniran u pomorskoj bazi De Kuij (De Kooij) 1920.g.
3.Foker D.VIIF, trupna oznaka D-24, Mornaričke lovačke jedinice (Marine Jacht Afdeling) stacioniran u pomorskoj bazi De Kuij (De Kooij) 1925.g.
Dole levo prikazane su pozicije trobojnih rondela na Fokerima koje je koristilo Ratno vazduhoplovstvo.
Ispod levo data je pozicija naranžastih rondela na mornaričkim (MLD) Fokerima a desno na Fokerima ratnog vazduhoplovstva (LVD).


Legendarni Trokrilac, Foker Dr.I (ili F.I)

Još jedan Fokerov lovac iz Velikog rata postao je legenda, ponajviše zahvaljujući baronu Manfredu fon Rihthofenu (Manfredd von Richthoffen) poznatog i kao "Crveni baron".

Foker Dr.I 152/17 obojen ceo u crvenu boju i njegov pilot.
U prvoj verziji baronov avion nije bio potpuno u crvenoj boji .
Šema bojenja baronovog lovca sa fabričkim brojem 152/17 pre nego što je potpuno obojen u crvenu boju.
Baron je bio as sa najviše pobeda u Velikom ratu, ukupno je ostvario 80 pobeda ali kraj rata nije doživeo jer je poginuo 21. aprila 1918.g. pod i danas nerasvetljenim okolnostima.
Fokerov trokrilac (otuda oznaka Dr.I, Dreidekker, tj. Trokrilac tip 1) je bio avion malih dimenzija, dobro naoružan i izuzetno pokretljiv. Bio je nešto sporiji od protivničkih savezničkih lovaca ali je svojim manevarskim osobinama to uglavnom nadoknađivao.

Foker Dr.I, fabrički broj 115/17 je prvi primerak iz fabrike u Šverinu (Schwerin) isporučen jedinicama na frontu 4. oktobra 1917.g.

Foker Dr.I, fabrički broj 103/17. Na njemu je leteo još jedan poznati nemački as, Verner Fos (Verner Voss).
Bočni profil lovca 103/17 na kojem je leteo Verner Fos.

Foker Dr.I, fabrički broj 160/17.

Foker Dr.I, iz sastava JaSta 6, 1918.g.
Oznaka F.I (umesto Dr.I) uvedena je kasnije, prema nameni aviona.

Rodenov model lovca F.I u razmeri 1:32, kat.br. 603.

Ostali važniji Fokerovi tipovi aviona iz Velikog rata
Fokker D.I, fabrički broj 216/16.
Fokker D.II
Sastav Kesta 4 pozira sa svojim letelicama.
Vazduhoplovna baza u Frajburgu (Freiburg), vide se, usamljeni (na slici sasvim levo) Foker E.IV, fabrički broj 183/16, iza njega, u drugom redu je pet Fokera D.III, a u trećem redu (sleva udesno) jedan Halberštad (Halberstadt) D.II i dva Fokera D.II. Svi avioni bili su u sastavu Kombinovane eskadrile 4, Kesta 4 (zbirka Berto Rutkowski).
Foker D.VI, prethodnik najuspešnijeg modela D.VII.

Rodenov model Fokera D.VIII.
Foker D.VIII.

Foker D.VIII na poljskom aerodromu.

Rodenov model Fokera D.VI, kat.br. 603.
Foker E.IV, naslednik modela E.III, fabrički broj 189/18.
Kolekcija Geri Smita (Gary L.Smith, www.1000aircraftphotos.com).

Foker E.V, fabrički broj 167/16.
Proizvodnja tipa C.IV za Rusiju, najverovatnije 1919.g.
Između dva rata

Po završetku Velikog rata proizvodnja za vojnu industriju je naglo opala pa je Antoni Foker prebacio težište na komercijalne avione, putničke i transportne. Do tridesetih godina u ovoj oblasti je bio i svetski lider po proizvodnji i isporukama.
Tome je doprinelo i tzv. "zlatno doba" vazduhoplovstva jer su u tim, dvadesetim godinama prošlog veka postavljani razni rekordi a u takvim letovima često su akteri bili Fokerovi avioni.

Fokker F.VII "Južni krst" (Southern Cross) čiju posadu je predvodio Kingsford-Smit  (Kinsford-Smith) u preletu Pacifika od Oklenda do Australije, 1928.g.
Autor slike je japanski umetnik Šigeo Koike )Shigeo Koike).

Ovako je izgledao doček aviona "Južni krst" (Southern Cross) u Australiji.
Foker F.VII-3m čuvene avijatičarke Amelije Erhart (Amellia Earhart).
Prvi veći komercijalni uspeh bio je tip F.II, jednomotorni visokokrilac.

Prototip tipa F.II ispred Fokerovog hangara.

Proizvodna linija tipa F.II, Amsterdam 1921.g.
Foker F.II, civilna registracija H-NABD.
Autor slike Šigeo Koike (copyright Shigeo Koike).

Foker F.II, civilna registracija H-NABC. Fotografija iz lične zbirke.

Foker F.II, civilna registracija H-NABC, sa dva "mališana" kako bi pokazao svoju veličinu.
Ubrzo je usledio i tip F.III.

Konstruktor Foker pokazuje položaj pilota (ne baš mnogo udoban) u tipu F.III.

Foker F.III negde na Aljasci. Početak dvadesteih godina 20. veka.
Ovaj tip bio je praktično malo povećani F.II a prvenstveno je bio namenjen putničkoj liniji Amsterdam-London-Amsterdam.
Fokker F.III, civilna registracija HN-ABG.
(Flight Magazine 26. maj 1921.g.)

Fokker F.III, civilna registracija HN-ABL.
(Flight Magazine 26. maj 1921.g.)

Fokker F.III, radno mesto pilota, još jedna fotografija.
(Flight Magazine 26. maj 1921.g.)
Fokker F.III, crtež pilotskog mesta, primetite gde sve stoje malobrojni instrumenti.
(Flight Magazine 26. maj 1921.g.)

Fokker F.III, jednostavna pumpa za gorivo omogućavala je relativno brzo i lako punjenje rezervoara.
(Flight Magazine 26. maj 1921.g.)

Fokker F.III, luksuzna putnička kabina.
(fotografija iz lične zbirke)
Fokker F.III, dimenzije i osnovni podaci.
(Flight Magazine 26. maj 1921.g.)

Ipak, iz tog perioda najveći uspeh postigao je tromotorni F.VII.


Konstruktor Antoni Foker i njegov F.VII, 1925.g.
Foker F.VII snimljen na "aerodromu" Alahabad, Iran.
Proizvodnja krila za tip F.VII-3m, Amsterdam cca 1926.g.
Nekoliko komada ovim letelica prerađeno je u improvizovane bombardere kako bi mogli da učestvuju u Španskom civilnom ratu.
Španski F.VII sa civilnom registracijom EC-PPA (Valom Models).
U kompaniji KLM, tip F.VII je korišćen i za transport pošte.
Na slici je jedan od aviona koji je tome služio.

KLM-ov ''Pelikan'', tipa F.VII/3m.
U Nacionalnom aero-kosmičkom muzeju (NASM National Air and Space Museum), u SAD čuva se jedan primerak ovog tipa, nosi civilnu oznaku PH-AFK.

Fotografija tipa F.VII koji se čuva u NASM.
Foker F.VIII, civilna registracija H-NADU, kompanije KLM snimljen na aerodromu Krojdon (Croydon) 1927.g. nešto pre nego što se srušio 22. avgusta iste godine kod Sv. Julijana, pokrajina Kent (St.Julians, Sevenoaks, Kent) zbog otkaza elerona tj. krilca. Pri tome nastradao je samo mehaničar Brunklaus.
Unutrašnjost putničkog aviona F.XVIII.
Fotografija iz lične zbirke.
Foker F.XVIII, civilna registracija PH-AIS. Preseci.
Fotografija iz lične kolekcije.
'PH' je inače novija registraciona oznaka za Holandiju koja je zamenila raniju oznaku 'H'.
Foker F.XX, civilna registracija PH-AIZ, fabrički broj (c/n) 5347, kompanije KLM ''Srebrni galeb'' ( 'Zilvermeeuw').
Iz kolekcije Johana Visšedijka (Johan Visschedijk 1000aircraftphotos.com bw9014L).

Isti avion u letu.
Zahvaljujući relativno jednostavnoj konstrukciji Foker je prodavao licence za proizvodnju svojih aviona i drugim kompanijama. Najveći licencni proizvođač bila je češko-slovačka kompanija Avia.

Foker-Avia F.39, prvi isporučen Kraljevskom Jugoslovenskom ratnom vazduhoplovstvu u 1932.g.. Trupni broj 132.
(izvor www.wp.scn.com)



Tri fotografije transportnog aviona Avia-Foker F.39 u sastavu  Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva, snimljene u Pančevu 1939.g. na vežbi padobranaca.

U Japanu je kompanija Nakajima proizvodila Fokerov Super-Universal.
(slika copyright Shigeo Koike).
 Čak je i u Italiji tip F.VII/3m proizvođen licencno u kompaniji Romeo.

Lični Dučeov avion Romeo-Fokker F.VII/3m sa civilnom registracijom I-DUCE.
Foker je osnovao kompaniju i u SAD kako bi odatle snabdevao nezasito američko tržište. Najpoznatiji model proizvođen u SAD bio je svakako F.VII/3m ali je učestvovao i na nekoliko konkursa za borbene avione.

Foker Y1C za američko ratno vazduhoplovstvo.
U međuvremenu Foker je snabdevao holandsko ratno i mornaričko vazduhoplovstvo borbenim letelicama.
Neke od njih možete videti ispod.

Foker B.I, Antoni sedi na vrhu.
Fotografija iz lične zbirke.
Foker B.II mornaričke avijacije.
Prvi lovac konstruisan za novo holandsko ratno vazduhoplovstvo bio je D.X.
Na fotografiji je prototip ovog lovca.
Foker D.XIII, prototip.
Lovac Foker D.XVII, trupna oznaka 231.
Lovac Foker D.XVII, trupna oznaka 230 (najverovatnije).
Foker C.V, trupna oznaka 308, u pozadini je civilni Foker F.VIIA/3M fabrički broj (c/n) 4982 sa oznakama G-EBPV.

Foker C.V, posada: pilot Van Limpt (Van Liempd) i izviđač Teo Vrins (Theo Vrins)-

Foker C.VIII, trupna oznaka 651.
Hidroavionska verija tipa C.VIII-W, trupna oznaka G-1.

Tri šeme bojenja tipa C.X (AZ Models).

Foker C.X, trupne oznake FC.451 i FC.453 (pripadali jedinici 3e Afdeling RNEIAAF, 1935-37.g.).- Šeme bojenja.
Foker C.X je bio i izvozni uspeh. Prvi primerak isporučen finskom ratnom vazduhoplovstvu.

Hidroavion C.XIV-W, trupna oznaka F-1.
Hidroavion C.XI-W, trupna oznaka W-1.
Školski avion za početnu obuku tip S.IX.
Kako je početkom tridesetih godina postajalo jasnije da može izbiti novi svetski rat i Foker je više radio na vojnom tipovima aviona. Ubrzo je nastao relativno moderan lovac-jednokrilac D.XXI koji je odmah uveden u naoružanje. Pogonska grupa bio je engleski motor Bristol Merkjuri (Mercury).



Prvi primerci tipa D.XXI isporučeni holandskom RV.
Foker D.XXI, sa trupnom oznakom FD-322.

Ovaj tip je postigao i lep izvozni uspeh jer je prodat Finskoj i Danskoj.
Nekoliko fotografija finskih D.XXI...i...


Finski Foker D.XXI, trupne oznake FR-76 sa motorom Bristol Mercury. Prvi isporučeni primerak prve isporuke (izvor: Profile Publications  Nr.7). 


Finski Foker D.XXI, trupne oznake FR-77 sa motorom Bristol Mercury. Drugi isporučeni primerak prve isporuke (izvor: Profile Publications  Nr.7).
Foker D.XXI, Finskog RV, trupna oznaka FR-154, II serija sa motorom Prat i Vitni Uosp (Pratt&Whitney Wasp).
Model kompanije SpecHobby kat.br. 72113 (u razmeri 1:72).

Foker D.XXI, Finskog RV, trupna oznaka FR-92, II serija sa motorom Prat i Vitni Uosp (Pratt&Whitney Wasp).
 ...i Danski F.XXI

Prvi primerak isporučen danskom RV.
Lepa slika tipa D.XXI danskog RV sa trupnom oznakom J-41.
Model kompanije MPM Special Hobby, kat.br. MPM72544.

Razlike u detaljima verzija tipa D.XXI možete videti na crtežima iznad.

Za holandsko ratno vazduhoplovstvo proizvođeni su i dvomotorni T.V i T.IX.

Prvi prototip tipa T.V.
Proizvodna linija tipa T.V, Amsterdam 1936.g.
Proizvodna linija tipa T.V, Amsterdam 1936.g.
Fotografija iz lične zbirke.
Foker T.IX, trupna oznaka 970 (najverovatnije), u letu.

Foker T.V na jednom holandskom vojnom aerodromu.

Dvomotorni bombarder Foker T.V, presek
(copyright Pilot press, autor  John Weal).
Krajem tridesetih ispitivan je interesantan prototip dvomotornog lovca čiji motori su bili u osi trupa. Bio je to D.XXIII. Napravljen je samo jedan opitni primerak a izbijanje Drugog svetskog rata sprečio je njegov razvoj.

Avion D.XXIII u hangaru.

Šema bojenja D.XXIII.

Prototip završio kao mađarski trofej sa oznakama XV+01. Snimljeno verovatno 1942.g.
Onda je usledio napredni dvomotorni višenamenski avion G.I. čije uvođenje u naoružanje je počelo početkom 1940.g. Ali to njegov konstruktor nije doživeo. Umro je 23. decembra 1939.g. u 49-toj godini života. Tako nije ni video blic poraz "svoje" Holandije koju su Nemci pregazili u roku od nekoliko dana a njeno ratno vazduhoplovstvo praktično uništili.
Privatni život Antonija bio je život "na visokoj nozi" što nije bilo čudno obzirom da je bio i vrstan poslovni čovek. Uvek se kretao se u društvu bogatih i uživao u luksuzu koji mu je obezbedilo stečeno bogatstvo.

Antoni u svojoj kancelariji.
Fotografija iz lične zbirke.
Pa ipak nikada se nije ženio iako je viđan u društvu mnogih lepih žena (uglavnom bogatih).

Levo, za volanom luksuznog automobila i desno, u društvu lepe mlade dame.
Fotografija iz lične zbirke.
Da se vratimo na njegovu poslednju konstrukciju, tip G.I

Prvi prototip G.I sa oznakom X-1. Fotografija iz lične zbirke.

Crteži tipa G.I

Jedan od retkih isporučenih RV Holandije, od ukupno 62 proizvedena, koji je bio spreman za borbu maja 1940.g.
Trupna oznaka je retuširana (nedostaje poslednji broj) iz bezbednosnih razloga.
Šema bojenja Fokera G-IA

Posle pada Holandije, Fokerove fabrike radile su za Nemačku Luftvafe sve do kraja rata. Avioni pod imenom Foker nisu se proizvodili.

Nemački vojnici pored zarobljenog Fokera T.V, juni 1940.g..
Foker T.VIII-W, zaplenjen od Nemaca sa oznakom KB+GG (najverovatnije), snimljeno 1940g.
(izvor: Luftwaffe im Focus 9-2006).



Kompanija Foker posle Drugog svetskog rata

Kompaniji je trebalo vremena da se oporavi posle rata. Prvi ozbiljniji projekti krenuli su tek početkom 50-tih godina prošlog veka.

Za holandsko vazduhoplovstvo proizvedena je manja serija školskog tipa S.11.

Mlazni školski dvosed S.14, pokušaj da se Fokerov školski mlaznjak uvede u naoružanje NATO.
Fokker S.14, prvi let prototipa, aerodrom Šiphol, Amsterdam (Schipphol), 25. oktobar 1953.g.
(izvor: Flight International 15. januar 1954.g.)

Fokker S.14, crteži osnovnih projekcija.
(izvor: Flight International 14. maj 1954.g.)

Reklama za Fokker S.14
(izvor: Flight International 10. septembar 1954.g.)
Veliki komercijalni uspeh kompanija Foker je napravila tek proizvodnjom dvomotornog visokokrilnog transportnog aviona F.27 "Prijateljstvo" (Friendship)...

Foker F.27-300, Holandskog RV, trupna oznaka C-8.
Par Fokera F.27 španske obalske straže koji služe kao SAR (Sea-air Rescue) avioni.
... i usavršene verzije F.50.

Fokker F.50, civilne oznake PH-KVD koji pripada kompaniji KLM Cityhopper .
Kompanija je deo KLM-a specijalizovana za kratke međugradske linije.

Foker F-50 holandskog RV, trupna oznaka U-03.

Fokker F.50, civilna oznaka OO-VLE, kompanije VLM.
I u američkoj diviziji firme F.27 proizvođen je po licenci u fabrikama kompanije "Ferčajld" (Fairchild).


Na gornje dve fotografije je Foker C-31A "Trupni prijatelj" (Troopship) registarski brojevi 51607 i 51608 Američkog ratnog vazduhoplovstva kopnene vojske koje koristi padobranska akro-grupa "Zlatni vitezovi" (Golden Knights). Snimljeno 11. decembra 2010.g. (Izvor: www.goarmy.com).
Ferčajld-Hiler (Fairchild-Hiller) FH.227B, brazilska civilna registracija PP-BUH, kompanije Congonhas, snimljen 06.maja 1972. Licencno proizvedeni F.27.
Puno je uloženo u razvoj dvomotornog putničkog aviona, tip F.28 koji je nazvan "Drugarstvo" (Fellowship).
On je bio posebno projektovan za kratke linije i proizvođen u nekoliko verzija ali je ipak postigao samo delimičan komercijalni uspeh.
Fokker F.28 Fellowship, crteži.

Foker F.28, civilne registracije PH-ZBT kompanije Air Anglia.

Fokker F.28, civilne registracije LN-SUX, norveške kompanije Braathens, snimljen 1979.g.


Foker F.28 Mk100 Fellowship, kompanije USAir koja je bila najveći severnoamerički operater  serije F.28.
Fokker F.28 Mk1000 (verzija sa kraćim trupom), civilne registracije N453US kompanije USAir.
Foker F.28 Mk4000, civilne registracije N489US kompanije USAir.
Unutrašnjost Fokera F.28, civilne registracije C-FTAY kompanije Canadian North .
Iz F.28 razvijeni su F.70 i F.100 takođe namenjeni kratkim (tzv. feeder) linijama.

Prvi konstruisani F.70, služio je kao demonstracioni primerak.
(Flight International 16. februar 1994.g.)

Pilotska kabina F.70, priprema za ispitni let.
(izvor: Flight International 30. mart 1994.g.)
Fokker F.70, presek letelice sa opisom.
(izvor: Flight International 16. februar 1994.g.)

Fokker F.70 (F28-70) civilne registracije G-BVTE kompanije British Midland.
Fokker F.70 civilne registracije OE-LFG kompanije Austrian Arrows.
Fokker F.70, civilne registracije PH-KZC kompanije KLM Cityhopper.
Fokker F.100 civilne registracije YU-AOP kompanije "Montenegro Airlines" u vreme postojanja Savezne Republike Jugoslavije.

Fokker F.100 civilne registracije HB-JVB fabrički (konstrukcijski) broj 11491, kompanije Helvetic,
snimljen na aerodromu Barcelona-El Prat avgusta 2005 (izvor: www.aviaphoto.ru).

Fokker F.100 civilne registracije PH-OFK, kompanije KLM Cityhopper.
Foker je pokušao još sa jednim projektom da se učvrsti na tržištu "kratkolinijaša". U saradnji sa nemačkim koncernom VFW proizveden je VFW-Fokker tip 614 ali je napravljeno svega 19 komada od kojih je nekoliko završilo kao putnički avioni Luftwaffe-a.

VFW-Fokker 614 civilne registracije D-BABD, pripremljen za isporuku danskoj kompaniji Cimber Air (i jedinom civilnom operateru), prvi primerak koji je isporučen nekome od naručilaca.
Kasnije je, po isporuci, dobio civilnu registraciju OY-TOR.
Fotografija je napravljena na aeromitngu u Parizu, aerodrom Le Burže (Le Bourget) 1975.g.
Kompanija Foker je učestvovala i u izgradnji i ispitivanju eksperiemntalnog aviona sa vertikalnim poletanjem VAK 191.
VAK 191B izložen u Nemačkom muzeju vazduhoplovogradnje (Deutsches Museum Flugwert), smeštenog u Ober-Šlishajmu, blizu Minhena.

Kompanija je, posle neuspeha politike da zavlada tržištem kratkolinijskih putničkih aviona, bankrotirala 1996.g. i prestala sa proizvodnjom sopstvenih letelica.
Poslovi su prodati drugim firmama a danas postoje kao transformisana kompanija pod imenom Fokker Technologies koja radi razne komponente za velike svetske proizvođače.
Malo pojašnjenje blogerima. Namerno se nisam bavio tehničkim podacima o Fokerovim avionima jer tome ne bi bilo kraja. Sve podatke lako je pronaći na netu.





Нема коментара:

Постави коментар